عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



با من همسفر دنيايى شويد كه در آن نه دروغ هست ونه غم ،نه سياه رنگ برتراست ونه ترس معنى مى دهد،من سر شار از حس خوب بودنم كودكانه ترين حرف وپراحساس ترين صفحه رو برايتان در دفتر زندگى خواهانم./.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


آمار مطالب

:: کل مطالب : 73
:: کل نظرات : 11

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com

پنجره اى رو به دنياى كودكانه

تاريخچه ى شب يلدا
26 / 9 / 1392 ساعت 17:24 | بازدید : 471 | نوشته ‌شده به دست محمد نعيمى | ( نظرات )

 

سال‌هاست شب‌چله يا همان شب يلدا، بهانه‌اي مي‌شود تا خانواده‌هاي ايراني دور همديگر جمع شوند و طولاني‌ترين شب سال را جشن بگيرند.

گرچه در عصر ما، مردم شب يلدا را با شيريني، تنقلات و ديد و بازديدها گرامي مي‌دارند و اين شب براي ما با هندوانه‌هاي روي سفره‌ها تداعي مي‌شود، اما نبايد فراموش كنيم كه اين شب نه فقط متعلق به دوره ماست و نه فقط به مراسم‌ امروزي ختم مي‌شود.

در واقع، شب يلدا فقط منحصر به دوره ما نمي‌شود و اينطور نيست كه گمان كنيم شب چله فقط در زمان ما به عنوان جشني عمومي مطرح شده باشد، بلكه اين آيين ملي، تاريخ ديرينه‌اي را هم با خود به دوش مي‌كشد.

ايرانيان باستان نيز با وجود آن‌كه از امكانات پيشرفته علم نجوم بي‌بهره بودند، اما بخوبي مي‌دانستند آخرين شب فصل پاييز، اندكي از ساير شب‌ها طولاني تر است.

البته شايد عنوان شود چند دقيقه اضافه تر يا كمتر كه دليلي براي برپايي يك جشن ملي نمي‌شود، اما در گذشته هم مرسوم بوده كه ايراني‌ها براي طبيعت، گردش ايام و هر تغيير طبيعي در محيط پيرامونشان، احترام و ارزش خاصي قائل بودند.

به طور مثال، جشن‌هايي مثل تيرگان در ماه تير يا مهرگان در ماه مهر به گونه‌اي در سراسر تاريخ ايران زمين پراكنده است كه مي‌توانيم بگوييم ايراني‌ها براي هر ماه سال و گاهي براي هر روز از بعضي ماه‌ها، جشن‌هاي مفصلي برپا مي‌كردند.

وقتي خورشيد به دنيا مي‌آيد

يلدا به معناي تولد است و ايرانيان باستان معتقد بودند پس از شب يلدا، خورشيد دوباره متولد مي‌شود و با تابش بيشتري بر زمين مي‌تابد.

نبايد از خاطر ببريم در روزگاري نه چندان دور، كشور ما مهد علوم روز جهان بوده است و منجمان بزرگي همچون فارابي، خواجه نصيرالدين طوسي و ابن‌سينا سرآمد عالمان علم طبيعي در عصر خود بودند و به خاطر همين اشراف ايراني‌ها بر علم نجوم، خيلي دور از ذهن نيست كه مردم‌شناسان معتقدند، راز شب يلدا و تاريخچه اين شب طولاني در ايران، قدمتي بالغ بر 7000 سال دارد.

به باور ايرانيان باستان، در اين شب، مهر يا همان خورشيد زاييده مي‌شود. ايراني‌ها بر اين گمان بودند كه در اين شب، الهه مهر به نام «ميترا» زاييده مي‌شود و اين زايش، براي آنان همراه با خير و بركت خواهد بود.

در زماني كه الهه‌ها در ايران نفوذ زيادي داشتند و سمبل بسياري از موهبت‌هاي الهي به حساب مي‌آمدند، الهه مهر يا همان ميترا، علاوه بر اين‌كه سمبل روشنايي خورشيد بود، به عنوان الهه آب‌ها، درياها و حتي ايزد جنگ و پيروزي نيز شناخته مي‌شد.

ايراني‌ها براي بسياري از نعمت‌هايي كه در اطرافشان بود، همچون باد و باران و ماه الهه‌هايي داشتند و با توجه به اين‌كه سرآمد نعمت‌هاي پيرامون انسان، خورشيد است كه به حيات آدمي، گرما و هستي مي‌بخشد، الهه مهر در نزد ايراني‌ها مقام بسيار والايي داشته است و به طور طبيعي، بايد تصور كرد همان شبي هم كه در ذهن ايرانيان باستان، الهه مهر متولد مي‌شود، بايد شبي بزرگ و مهم باشد.

حتي روايت شده است كه ايراني‌هاي عصر پيشين، براي ديدن طلوع خورشيد، تا خود صبح بيدار مي‌ماندند و با خوردن ميوه‌ها و شيريني‌هاي متنوع، اين شب طولاني را تا سپيده دم جشن مي‌گرفتند. يكي از سنت‌هاي بسيار زيبايي كه در اين شب بين ايراني‌ها رواج داشته، حضور ضروري سالمندان و ريش‌سفيدان فاميل در كنار جوانان بوده است. حضور كهنسالان در جمع همان قدر اهميت داشت كه خورشيد كهنسال براي انسان‌ها مهم بود. ايرانيان باستان، روز پس از شب يلدا را هم جشن مي‌گرفتند و به آن «جشن خورروز» مي‌گفتند. خور به معني خورشيد بود و جشن خورشيد، هر سال پس از شب يلدا برگزار مي‌شد.

يك روز پس از يلدا، خونريزي به هر نحوي ممنوع بود و هيچ‌كسي حق نداشت كه خون انسان يا حيواني را بريزد. همين موضوع هم باعث شده بود كه مردم در شب يلدا و روز پس از آن، خيالشان راحت باشد كه جنگ و كشتاري وجود ندارد و به نوعي مي‌توان عنوان كرد كه شب يلدا در ذهن ايراني‌ها با صلح و دوستي تداعي مي‌شد.

يلدا فقط متعلق به ايرانيان نيست

علاوه بر ايرانيان سراسر كشور كه شب يلدا را مظهري از شادي مي‌دانستند، مردمان اقوام ديگر نيز در آخرين شب پاييز، دور هم جمع مي‌شدند و زيبايي اين شب بلند را پاس مي‌داشتند.

فارسي‌زبانان كشورهاي تاجيكستان و افغانستان در قرن‌هاي پيش هم شب يلدا را جشن مي‌گرفتند و اين شب ميان مردماني كه با زبان پارسي سخن مي‌گفتند نيز عزيز و حتي مقدس بوده است.

بين غير فارسي‌زبانان نيز تاريخچه و ردپاي جشن آخرين شب پاييز ديده مي‌شود.

به طور مثال، در يونان باستان نيز اگرچه دقيقا به آخرين شب پاييز، يلدا نمي‌گفتند، اما اين شب را جشن مي‌گرفتند و به آن جشن خداوند خورشيد مي‌گفتند. حتي گفته مي‌شود مسيحيان سرزمين‌هاي اروپايي نيز در قرن‌هاي گذشته، آخرين شب پاييز و تولد حضرت مسيح را با يكديگر جشن مي‌گرفتند.

مردم كشور باستاني مصر هم حدود 3500 تا 4000 سال قبل، بخوبي مي‌دانستند كه در اين شب، مدت زمان تاريكي بيشتر از شب‌هاي قبل است و به بهانه اين شب طولاني، تا روزهاي متوالي به شادي و سرور مي‌پرداختند.

به هر حال، اگر به تاريخچه شب يلدا نگاهي گذرا بيندازيم، متوجه مي‌شويم اين شب نه تنها در ايران، بلكه در بسياري از كشورها با مفاهيم صلح، دوستي و شادي همراه بوده است و به دليل همين پتانسيل‌هاي بالاست كه مي‌گوييم فرهنگ ايراني شب يلدا مي‌تواند به عنوان يك آيين بشردوستانه، حافظ صلح و در بستري از شادي و سرور در اقصي نقاط جهان تكثير شود.

حافظ در شب بيداري ايراني‌ها

سال‌هاي متوالي است كه غزليات حافظ بر سر سفره‌هاي شادي شب يلدا، به يك عادت شيرين بين هموطنان ما بدل شده است. حافظ حافظه تاريخي ماست و اشعار او برآمده از حقيقت عارف مسلك و صلح جوي ايرانيان است و شايد هم به همين دليل باشد كه سروده‌هاي او هفت قرن پي‌در‌پي است در روح و جان ايراني‌ها تنيده است.

بسياري از خانواده‌هاي ايراني در شب يلدا، تفألي به ديوان حافظ مي‌زنند و همچنان اين سنت ديرينه در شب يلداي بسياري از ايرانيان مشهود است.

اگر بخواهيم نگاهي تاريخي به اين موضوع داشته باشيم، بايد بگوييم كه بي‌گمان فال حافظ در چند سده اخير به رسوم شب يلدا اضافه شده است؛ زيرا با توجه به اين‌كه شب يلدا تاريخچه‌اي چند هزار ساله دارد، فال حافظ بعدها در رسوم شب‌نشيني‌هاي يلدا تركيب شده است.

نقل شده است كه پس از گذشت 200 سال از فوت حافظ، اشعار او نزد ايرانيان و بخصوص مردم شيراز از مقبوليت بالايي برخوردار شد و كشاورزان و پيشه‌وران ايراني براي آگاهي از اوضاع زندگي‌شان در سال بعدي ، دست به دامان فال حافظ مي‌شدند.

در واقع ايرانيان بر اين باور بودند كه چون در شب يلدا، الهه مهر به نام ميترا متولد مي‌شود، مي‌توان به بركت همين شب از وقايع آينده آگاه شد و بعدها همين آينده‌بيني از طريق فال حافظ انجام شد. اما شايد اين سوال پيش بيايد كه چرا فقط اشعار شاعراني همچون حافظ و در سطحي محدودتر و اشعار حماسي فردوسي توانسته در شب يلداي ايراني‌ها رخنه كند. شايد بتوان جواب را در ذائقه عمومي مردم و محتواي اشعار حافظ جستجو كرد.

اشعار حافظ مملو از جهان بيني عرفاني و نگاه عميق و زيبا به زندگي است. غزليات او با شادي و طرب آميخته است و بسياري از اديبان هم او را سرآمد غزلسرايان ايراني مي‌دانند و شايد همين دلايل كافي باشد كه ايراني‌ها در جشن‌هاي سرورانگيزي همچون شب يلدا، اشعار او را بهانه‌اي براي خوانش شعرهايش قرار دهند و بر غزل‌هاي او تفألي بزنند.

همين كه اشعار حافظ توانسته تا اين حد بين آحاد مردم و جمع‌هاي صميمانه آنها نفوذ پيدا كند، نماد بارزي از عمق تاثير اشعار او بر افكار عمومي طي قرن‌هاي متوالي است.

گرچه بين ايراني‌ها نظرات مختلفي درباره فال حافظ وجود دارد و بسياري از مردم، با هرگونه فالگيري و پيش‌بيني آينده ميانه خوبي ندارند، اما حتي اگر به فال حافظ هم اعتقاد نداشته باشيم، همين كه يك جشن ملي بهانه‌اي مي‌شود تا اشعار يكي از اسطوره‌هاي ادبيات ايران در كانون خانواده‌ها به اشتراك گذاشته شود را بايد به فال نيك گرفت و از آن استقبال كرد.

امين جلالوند ‌/ ‌گروه جامعه



:: موضوعات مرتبط: دانستنى , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
زندگى نامه ى دانشمندان بزرگ دنيا
22 / 9 / 1392 ساعت 13:21 | بازدید : 604 | نوشته ‌شده به دست محمد نعيمى | ( نظرات )

 

ده دانشمند معروف و برتر جهان

ده دانشمند معروف و برتر جهان

شکی نیست که دانشمندان به پیشرفت مستمر جامعه ی امروز کمک بسیاری کرده اند. بعضی از چیزهایی که ما امروز از آن ها بهره مند هستیم مثلاًنیرویبرق،حاصل اختراعات کسی است که زندگی خود را وقف این کار کرده است. بر خلاف سایر مشاغل، دانشمندان به خاطر اینکه از هر چیزی برای تحقیق و نو آوری دست می کشند مشهور هستند. درطول تاریخ از دانشمندان بسیاری یاد شده است که به خاطر اعتقادشان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند اما حتی این هم آنها را از قدم برداشتن به سوی پیشرفت باز نداشت. در تلاش برای تجلیل از دانشمندان سراسر دنیا، این مقاله سعی دارد برخی از بزرگترین دانشمندان تاریخ را معرفی کند.

ارسطو

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

ارسطو به عنوان برجسته ترین فیلسوف دوران خودش شناخته شده است. او دانش وسیعی در رشته های مختلف داشت، که تنها عده ی کمی از دانشمندان قادر به این کار بوده اند.او دررشته های فیزیک، جانور شناسی، بیولوژی، سیاست، علم اخلاق و منطقعلاوهبررشتههایدیگرنیز نقش داشته است. با وجود اینکه ارسطو صد ها سال پیش از این زندگی می کرده است اماهنوزهمدر عصر حاضرنتیجه ی اقدامات او احساس می شود.

سراسحاق نیوتون

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

احتمالاً اسحاق نیوتون هم درست مثل ارسطو، از بزرگترین دانشمندان زمان خودش بوده است. او نیز در زمینه های مختلفی مثل ریاضیات، فیزیک و فلسفه ی طبیعی در کنار سایر رشته ها مهارت زیادی داشت. نیوتون بیشتر به خاطر نقشی که در تلاش و نهایتاً روشن کردن قانون گرانش و سه قانون حرکت داشت شناخته شده است. هیچ نشانه ای در زندگی جوانی این مرد بزرگ دانش وجود نداشت که نشان دهد اویکی از مشهور ترین دانشمندان دنیا خواهد شد ولی او توانست بر تمام موانعی که در برابرش بود غلبه کند و پیروز شود.

گالیلو گالیلی (گالیله)

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

تا به امروز گالیله هنوز هم به عنوان کسی که بیشترین سهم را در پیشرفت علم داشته شناخته شده است. با وجود اینکه به خاطر اعتقادش توسط کلیسا مورد آزار و اذیت قرار گرفتاما حتا آن هم او را از انجام اکتشافاتی که در عصر حاضر هم مورد استفاده هستند باز نداشت. او نه تنها یک فیزیکدان بلکه ستاره شناس و فیلسوف هم بود. سهم او در پیشرفت علم، اختراع تلسکوپ و بیان دو قانون اول حرکت را در بر دارد.

چارلز رابرت داروین

 

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

در ادامه، شماره ی چهار چارلز داروین است. هرچند کسانی هستند که در دانشمند بودن او اختلاف نظر دارند. سهم عمده ی او در یافتن منشاء انسان است. او همچنین به خاطر سفرهای بسیاری که دور دنیا برای اثبات نظریه خود انجام داده معروف است.

البرت انیشتین

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

با توجه به گذشته ی البرت انیشتین، هیچ کس فکر نمی کرد پسری که تا سه سالگی نمی توانست حرف بزند و تا هشت سالگی نمی توانست بخواند، یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ باشد. با وجود موانعی که در پیش داشت توانست جایزه ی صلح نوبل را به خاطر تلاش هایی که در زمینه ی فیزیک انجام داد، بگیرد.

توماس ادیسون

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

هیچ دانشمند دیگری نتوانسته است مثل ادیسون بیش از 1000 اختراع ثبت شده داشته باشد. مثل انیشتین، ادیسون هم در کودکی مشکلات یادگیری داشت. دستگاه گرامافون و لامپ الکتریکی از اختراعات اوست.

الساندرو جوزپه آنتونیوآناستاسیو ولتا

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

ولتا که ایتالیایی بود به عنوان یک دانشمند در زمینه ی توسعه ی باتری الکتریکی تلاش کرد. واحد اندازه گیری الکتریسیته "ولت" به یاد او و به خا طر احترام به تلاش های او نام گذاری شده است.

استفن هاکینگ

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

بعد از درگذشت البرت انیشتین، کسی فکر نمی کرد که دوره ی دانشمندان گذشته باشد اما استفن هاکینکزبه لیست بزرگترین دانشمندان قرن بیستم اضافه میشود. شهرت او به خاطر نظریه ی انفجار بزرگ و سیاه چاله است. او همچنین در دانشگاه کمبریج به عنوان استاد ریاضیات تدریس کرده است.

لوئی پاستور

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

لوئی بیشتر به خاطر تلاش هایی که در زمینه ی پزشکی انجام داده شناخته شده است. نظریه ی جوانه ((germاولین بار بوسیله ی او معرفی شد و در ازآن پس در مطالعات میکرو بیولوژی مورد استفاده قرار می گیرد.

سر جاگادیش چاندرا بوز

زندگینامه دانشمندان, بیوگرافی دانشمندان, دانشمندان معروف جهان

جاگادیش به خاطر اقداماتش در اختراع رادیو و مایکرو ویو مشهور است. او که اولین دانشمند بنگالی (بنگلادشی) است تلاش های بسیاری در زمینه ی پیشرفت علم داشته است.

لیست فوق تلاش کرده است که تنها بعضی از بهترین دانشمندان طول تاریخ را معرفی کند و این بدان معنی نیست که دانشمندانی که اینجا ذکر نشده اند در رشته های خاص خود تلاش های ارزنده ای نداشته اند. همچنان که دنیا و تکنولوژی پیشرفت می کند تلاش های بسیاری هم صرف این میشود که وسایل الکترونیکی موجود راکارآمد تر و کم هزینه تر کنند. برای مثال پس از اختراع اینترنت پیشرفت ها ادامه داشته است تا اطمینان حاصل شود که دسترسی به اینترنت نه تنها ارزان تر بلکه ساده تر هم باشد.

منبع: ایران ویچ

 


 



:: موضوعات مرتبط: دانستنى , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چرا حشرات يخ نمى زنند
22 / 9 / 1392 ساعت 11:6 | بازدید : 453 | نوشته ‌شده به دست محمد نعيمى | ( نظرات )

 

چرا حشرات یخ نمی زنند,خواب زمستانی حشرات

چرا حشرات یخ نمی زنند     
آیا تا به حال حشره ای را دیده اید که در سرما لباس زمستانی به تن کرده باشد؟ بی شک هیچ حشره ای را ندیده اید که برای در امان ماندن از سرمای زمستان، لباسی از جنس پوست حیوانات به تن داشته باشد.
این در حالی است که این موجودات خونسرد هستند و دمای بدن آنها نزدیک به دمای محیط اطرافشان است. به نظر شما چرا این موجودات در سرما یخ نمی زنند؟ چه عاملی به آنها کمک می کند بتوانند در مقابل سرمای هوا از خود مقاومت نشان داده و به حیاتشان ادامه دهند؟
البته بعضی از حشرات در اثر سرما می میرند. بسیاری از گونه های حشرات تنها در یک مرحله زندگی، خود را با سرمای زمستانی تطبیق می دهند.
برای مثال در بعضی از حشرات تنها آنها که در مرحله شفیرگی هستند و بدنشان داخل پیله ای عایق قرار گرفته است توانایی مقاومت در برابر سرمای هوا را دارند.
حشرات دیگر مانند پشه ها و ملخ ها اصلا در برابر سرما مقاوم نبوده و بسرعت می میرند. اما این حشرات در اعماق آب یا خاک تخمگذاری می کنند تا تخم ها در سرمای هوا یخ نزند تا زمانی که تخم ها در این شرایط از سرمای هوا مصون بمانند، می توانند در آغاز فصل بهار سر از تخم بیرون بیاورند.
اما برخی از حشرات بالغ و عنکبوت ها در سرمای هوا زنده می مانند و کاهش دمای هوا تهدیدی علیه حیات این گروه از موجودات نیست.
این گروه از حشرات در اعماق زمین که در مقایسه با سطح زمین دمای بیشتری دارد مخفی می شوند و در خانه های گرمی که در دل خاک می سازند پناه می گیرند.
یکی از قابلیت های حشرات این است که گروهی از آنها با آغاز فصل سرما به خواب زمستانی می روند و با این روش خود را از سرمای زمستان مصون نگه می دارند.
اما هنوز محققان درباره خواب زمستانی حشرات به یافته هایی دست نیافته اند و از این رو به نظر می رسد خواب زمستانی حشرات در مقایسه با دیگر موجوداتی که در زمستان به خواب می روند متفاوت باشد.
اما آنچه مسلم است حشراتی که به خواب زمستانی می روند به طور کامل غیرفعال شده و کاهش متابولیسم بدن در این موجودات به آنها این امکان را می دهد تا بتوانند در سرمای زمستان از ذخیره چربی بدنشان برای زنده ماندن استفاده کنند.
بسیاری از حشراتی که به خواب زمستانی می روند، حتی در دمای کمتر از نقطه انجماد نیز می توانند زنده بمانند. به نظر شما چنین چیزی چطور ممکن است؟ این موجودات نوعی ضدیخ انحصاری در بدنشان می سازند.
هنگام خواب زمستانی، حشرات انواع مختلفی الکل در بدنشان تولید می کنند. این الکل، نقطه انجماد مایعاتی که در بدنشان وجود دارد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
این ضدیخ طبیعی به بسیاری از حشرات کمک می کند در سرمای زمستان زنده مانده و با آغاز فصل بهار زندگی را دوباره از سر گیرند.

مترجم: میترا مهدوی
منبع: wired.com



:: موضوعات مرتبط: دانستنى , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانستنيهاى حيوانات
13 / 9 / 1392 ساعت 15:33 | بازدید : 441 | نوشته ‌شده به دست محمد نعيمى | ( نظرات )

   

آیا می دانستید که :

اختاپوس سه قلب دارد.

قلب میگو در مغز آن است.

مورچه ها هرگز نمی خوابند.

حلزون ها می توانند تا سه سال بخوابند و در این مدت هیچ غذایی نخورند.

موریانه ها وقتی به موسیقی هوی متال گوش می دهند چوب را با سرعت دو برابر می خورند.

مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر است.

صدای نهنگ آبی بلندترین صدایی است که یک موجود زنده می تواند تولید کند.

وقتی ملکه زنبور عسل وارد کندو می شود، آواز خاصی را زمزمه می کند، به این منظور که زنبورهای کارگر را تحریک کرده تا اگر ملکه دیگری وجود دارد به خاطر وی بجنگند.

خرس های قطبی می توانند تا ۲۵ مایل در ساعت (معادل تقریبا ۴۰ کیلومتر در ساعت) دویده و تا ۶ پا (۱٫۸۲ متر) در ارتفاع بپرند و همچنین با توجه به جنس موی بدنشان، توسط دوربین های مادون قرمز قابل تشخیص نیستند.

یک اسب در طول یک سال ۷ برابر وزن بدن خود غذا مصرف می کند.

یک خرس قادر است با سرعت یک اسب بدود.

کانگارو ها قادرند ۳ متر به سمت بالا و ۸ متر به سمت جلو بپرند.

گونه ای از خرگوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری کند.

دارکوب ها قادرند ۲۰ بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند.

موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند.

فیل ها قادرند روزانه ۶۰ گالن آب ۲۵۰ کیلو گرم یونجه مصرف کنند.

جغدها قادر به حرکت دادن چشمان خود در کاسه چشم نمی باشند.

موش های صحرائی سالانه ۱/۳ منابع و ذخائر غذائی جهان را نابود می سازند.

آیا می دانستید این مطلب را سایت تکناز گردآوری کرده و از شما دعوت میکنه به سایت تکناز سر بزنید.

عمر سنجاقک ها تنها ۲۴ ساعت است.

پلنگ ها قادرند تا ارتفاع ۵ متر به بالا بپرند.

اغلب مار ها دارای ۶ ردیف دندان می باشند.

نود درصد سم مار ها از پروتئین تشکیل شده است.

تمساح ها قادرند آرواره های خود را با نیرو ی ۱۳۰۰ کیلو گرم ببندند.

تمام قو های کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس می باشد
 
 
 


:: موضوعات مرتبط: دانستنى , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دانستنيهاى جالب
10 / 9 / 1392 ساعت 11:43 | بازدید : 523 | نوشته ‌شده به دست محمد نعيمى | ( نظرات )

. آیا می‌دانستید که در تایوان بشقاب‌های گندمی درست می‌شود وافراد بعد از خوردن غذا بشقاب‌هایشان را هم می‌خورند.

. آیا می‌دانستید که گوش و بینی درتمام طول عمر انسان در حال رشد می‌باشند و بزرگتر می‌شوند.

. آیا می‌دانستید که آب دریا بهترین ماسک زیبایی پوست می‌باشد.

. آیا می‌دانستید که اولین مردمانی که نخ را کشف کردند وموفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند.

. آیا می‌دانستید که بزرگترین دریای دنیا دریای مدیترانه است و عمیق‌ترین نقطه آن به ۴۳۳۰متر می‌رسد.

. آیا می‌دانستید که فقط پشه ماده نیش می‌زند و از پروتین خون مکیده شده جهت تخم گذاری استفاده می‌کند.

. آیا می‌دانستید که هر چشم مگس دارای ۱۰ هزار عدسی است.

. آیا می‌دانستید مقاومت موش صحرایی در برابر بی‌آبی بیشتر از شتر است.

. آیا می‌دانستید جمعیت میمون‌های هند بالغ بر ۵۰ میلیون است.

. آیا می‌دانستید یک نوع وزغ وجود دارد که در بدن خود سم کافی برای کشتن ۲۲۰۰ انسان در اختیار دارد.

. آیا می‌دانستید ۳۵۰ هزار نوع کفشدوزک در جهان وجود دارد.

. آیا می‌دانستید نوشابه‌های زرد رنگ، زیانبارتر از نوشابه‌های سیاه رنگ هستند.

. آیا می‌دانستید شش چپ، اندکی از شش راست کوچکتر است تا فضای کافی برای قرارگیری قلب فراهم آید.

. آیا می‌دانستید تعداد سلولهای گیرنده بویایی در سگهای معمولی، یک میلیارد و در سگهای شکاری،۴ میلیارد عدد است



:: موضوعات مرتبط: دانستنى , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

تعداد صفحات : 3
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد